Oděvní výroba se vrací do Evropy!

28. 12 2018

Düsseldorf -  Mnoho let je řada oděvních výrobků západoevropských značek označena etiketou „made in China“. To se však nyní začíná měnit. Dřív v módní výrobě zvýhodňovaly Čínu a jihovýchodní Asii nižší mzdy před konkurencí, ale situace se začíná měnit.   Džíny vyrobené v Turecku teď stojí o 3 procenta méně než v Číně, včetně započtení nákladů na dopravu a dovoz. Totéž platí pro severoamerický trh. Džíny vyrobené v Mexiku mají o 12 procent nižší celkové náklady. „U jednotlivých oděvů s méně složitou výrobou se už teď vyplatí vracet výrobu do Evropy nebo do Severní Ameriky.  

 Ale hlavním důvodem pro tzv. nearshoring je extrémní zkrácení dodacích lhůt, což umožňuje módní společnostem rychleji reagovat na módní trendy a agilně přizpůsobovat kolekce,“ zdůrazňuje Karl-Hendrik Magnus, partner a expert přes módní průmysl u společnosti McKinsey. Oděvy z jihovýchodní Asie jsou na cestě lodní dopravou až 30 dní, než se dostanou na západoevropské trhy, zatímco doprava z Turecka do Německa trvá jen tři až šest dní. Oděvy z Mexika se do USA dostanou za pouhé dva dny. Takové jsou zásadní výsledky mezinárodní studie nazvané „Vrací se oděvní výroba domů?“, kterou vypracovala společnost McKinsey & Company společně s vysokou školou RWTH a centrem Digital Capability v Aachenu a zaměřila se na potenciál automatizovaných technologií. Kromě toho odborníci z McKinsey ve spolupráci se Sourcing Journalem oslovili 188 odborníků z módního průmyslu na téma nearshoring, automatizace a udržitelnost.

 

Více se dočtete ve vydání Světa textilu&obuvi listopad/prosinec 2018.