Reklamace obuvi z pohledu soudního znalce

19. 08 2019

Zlín - Soudním znalcem jsem byl jmenován v roce 1987. Vypracoval jsem 3 700 posudků a posoudil více než čtyřicet tisíc výrobků. Kvalitou a užitnou hodnotou obuvi se zabývám celý profesní život. Mám za sebou dvacet let zkušebnictví a následovalo dvacet let praxe ve výrobě, vzorování a konstrukci obuvi spolu s kontrolou kvality ve výrobních závodech.

Měl jsem tu čest spolupracovat také s předními designéry a konstruktéry, od kopytářů, přes koželuhy, výrobce podešvových komponentů, lepidlářů, úpravářů, ale i se „zbývajícími skvělými pedagogy“ pro náš obor. Jsem v kontaktu s antropology, lékaři, ortopedy a dermatology a hygieniky. Prošel jsem vlastně všechny provozy v Československu a také část v zahraničí, neustále jsem se seznamoval s novými nikdy nekončícími inovacemi. Jakost obuvi a materiálů ověřuji v příslušných laboratořích.  Vždy se rád dotazuji a konsultuji problematiku s předními odborníky v oboru, ale i reklamačními pracovníky, kteří denně berou obuv do rukou. Rozhodnutí o oprávněnosti reklamace jsou někdy snadná, jindy zase velmi komplikovaná a složitá.

Spotřebitelé obuvi kladou dnes vysoký tlak na vzhled, kvalitu a užitnou hodnotu obuvi, a ta je prokazatelně v dobré kondici. Velkovýrobci i malé začínající firmy velmi sofistikovaně postupují při tvorbě obuvi a snaží se maximálně splnit to, co si trh žádá. Spotřebitelé se však mylně domnívají, že 24 měsíců musí obuv vydržet cokoli. Jen si vezměme textilní obor a jeans kalhoty zvané texasky a jejich opotřebení na spodní straně nohavic, doprovázené roztřepením a není to předmětem reklamací.  Nespokojenost reklamujících je zásadně ovlivněna zejména neuznáním reklamace.

Jaroslav Pokorný – soudní znalec v oboru kůže a kožešiny

(Více se dočtete na stránkách Světa textilu&obuvi, vydání červenec-srpen 2019)